1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6

Spannend, zeer spannend waren de laatste kilometers van de tweede etappe. In de selecte groep die met hoge snelheid naar de finish denderde, schoof Mike in het Jumbo-treintje met Hessmann, Van Hooydock, Roosen behendig naar voren. Op het laatste hupje leek Mike het te halen, maar helaas was Ethan Hayter een fractie sneller.

 Door zijn tweede plaats stijgt Mike in de algemene rangschikking naar plaats 4. Zijn achterstand bedraagt 10 seconden. Tobias Halland Johannessen die onderweg bonificatieseconden pakte, is de nieuwe leider. Hayter en Evenpoel hebben 1 seconde achterstand en staan 2 en 3. Ook in het puntenklassement - dat hij vorig jaar won - steeg Mike. Hij staat nu derde.  Hayter leidt met 29 punten. Johannessen heeft 28 punten, Mike 22.



De sterken blijven over
Van Poucke, Vijebo, Aaskov Pallesen en Aalrust waren die vluchters van de dag, maar eerder dan iedereen had verwacht werden zij ingerekend. Met name de ploegen van Ineos en Israel-Premier Tech zorgden ervoor dat het geen sprintersetappe werd. De snelle mannen werden op de klim van 28 kilometer gelost.


Waaier
Een peloton van een vijftig renners leek zich tussen de sneeuwmuren en watervallen op te mogen maken voor een sprint, maar Ineos verraste met het trekken van een eerste waaier van 24 man. Hierin zat ook Mike met drie ploegmaats. Dit elitegroepje dook naar Geilo waar Mike het ploegenwerk bijna perfect wist af te ronden.

 

Het plan? "We wilden vandaag sprinten met David, maar er lag een klim halverwege. Daar heeft Ineos gereden, wat te hard ging voor David. Toen hebben we een nieuw plan gemaakt met mij in de sprint. We overleefden met vier man de klim, waarna het zaak was scherp te blijven. Zeker toen Israel en Ineos het nog op de kant trokken. Michel Hessmann loodste ons weer in de eerste waaier, waardoor we in die groep naar de streep gingen. Ook daarin hebben de jongens superwerk geleverd."

De sprint? Michel bracht ons in positie en Nathan en Timo deden de lead-out. Daar was niets op aan te merken. Toen ik de sprint aanging, voelde ik wel dat er net te weinig op zat en er was ook nog eens tegenwind. De laatste tientallen meters liepen omhoog en ik voelde al dat ik waarschijnlijk stil ging vallen en dat ze vanachter zouden komen. En ze kwamen daadwerkelijk … Dat is natuurlijk wel een teleurstelling. Zeker nu de jongens zo goed gewerkt hebben. Helaas, het zat er net niet in."

Verder? "Er komen nog een paar mooie dagen aan. Morgen is iets te lastig, maar de laatste drie dagen zijn wel uitdagend. We rijden goed met de ploeg en er liggen zeker nog kansen."



Morgen
Na een rit van 176 kilometer ligt de finish in Stavsro, op de top van de Gaustatoppen, een slotklim van 12 kilometer met een stijgingspercentage van gemiddeld 7,7%.
Europort Player doet verslag vanaf 15.00 uur.