Dé wedstrijd waar Mike naar uitkijkt: Parijs-Roubaix!

De wedstrijd over 257 kilometer over 29 kasseistroken, Parijs-Roubaix. Een wedstrijd, die Mike met stip in zijn agenda heeft staan. Inmiddels al twee maal gereden bij de profs (2016 en 2018) en drie maal bij de beloften (1e , 8e  en 28e). De elfde plaats van 2018 was zeker al een bijzondere klassering te noemen. Wat is dit jaar mogelijk ? We blikken vooruit met Mike.

Ploeg ongewijzigd

Jumbo-Visma komt met dezelfde formatie aan de start als in de Ronde van Vlaaderen, dus met: Wout van Aert (rugnummer 111), Timo Roosen (117), Maarten Wynants (116), Danny van Poppel (115), Taco van der Hoorn (114), Pascal Eekhoorn (112) en Mike (113)

Parcours

Het Bos van Wallers, Mons-en-Pévèle en Carrefour de l’Arbre. Namen van scherprechters die onlosmakelijk verbonden zijn met de meest tot de verbeelding sprekende klassieker op de kalender. Zondag maakt het peloton zich op voor de 117de editie van Parijs-Roubaix.

Na een aanloopzone krijgen de renners na 96 kilometer bij Troisvilles de eerste kasseistrook voor de kiezen. Vanaf hier voert de route grotendeels over desolate en goed verstopte polderwegen, waar de overige 364 dagen van het jaar enkel landbouwvoertuigen de rust verstoren. Renners en materiaal krijgen het in het restant van de wedstrijd enorm zwaar te verduren.

De renners dokkeren grotendeels over dezelfde stroken als vorig jaar. De strook bij Saint-Python keert terug, al rijden de renners deze nu in omgekeerde richting. De 1500 meter lange sector van Saint-Vaast bij Cambrésis, maakt voor het eerst zijn opwachting en volgt na 119 kilometer. Hoewel in deze fase van de wedstrijd niet de zwaarste kasseistroken volgen, zijn ze niet zonder gevaren.

Bos van Wallers na 162 (van 257 kilometer)

De eerste vijfsterrenstrook volgt na 162 kilometer. In het beruchte Bos van Wallers zal tijdens de 2400 meter lange strook waarschijnlijk een serieuze schifting plaatsvinden. Al in de aanloop hiernaartoe is het een nerveus gedrang voor de beste posities. Het angstaanjagende beeld van de door bomen ingesloten strook laat de spanning verder toenemen. Die zenuwen zijn er niet voor niets. In het verleden vonden hier de nodige valpartijen plaats.

De kasseien bij Mons-en-Pévèle op 48 kilometer van het einde werden vorig jaar opnieuw aangelegd, maar dat neemt niet weg dat de drie kilometer lange vijfsterrenstrook nog steeds een lastige horde vormt.

Carrefour de l’Arbre op 17 kilometer van de finish speelt vaak een cruciale rol. De 3,5 kilometer lange strook is verdeeld in twee stukken met een kilometer lange geasfalteerde strook ertussen. Het is een van de laatste kansen om weg te rijden. De laatste strook ligt op een steenworp afstand van de wielerbaan. Deze 300 meter lange strook over netjes neergelegde kasseien ligt er enkel voor de sier en is vernoemd naar tweevoudig winnaar Charles Crupelandt.

Traditiergetrouw donderdag verkenning en testen materiaal

Mike: "We vertrekken woensdag richting Frankrijk. Normaal gesproken een combi met de Scheldeprijs, maar daar staan we dit jaar niet aan de start. Donderdag doen we de verkenning van vooral de finalestroken. Dat is wel een beetje traditie, want dat doen bijna alle ploegen. Dan zullen we ook naar de wijzigingen in het materiaal kijken. Ten opzichte van de fiets van de Ronde van Vlaanderen verwacht ik weinig aanpassingen. Ik test wel nog de kasseien-fiets (de Infinito) en bredere banden. Wat betreft de wedstrijd zal mijn rol niet anders zijn dan in Vlaanderen. Ik hoop ergens mee te schuiven met een gevaarlijke groep. In ieder geval moeten we ervoor zorgen dat Wout van Aert nooit zelf hoeft te rijden."

TV

Natuurlijk wordt dit wielermonument uitgezonden op zowel Sporza, NOS als Eurosport. De Belgen beginnen al om 11.00 uur.

Back to Top