1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6

Mike zal morgen voor de vierde maal aan de start staan van Dwars door Vlaanderen. Een klassieker waar hij in zowel 2016 als 2017 een opvallende prestatie leverde met een respectievelijk negende en zestiende plaats. Als LottoNL-Jumbo renner ging hij ook in 2015 van start. Toen haalde hij de finishstreep niet.

Team Sunweb
Mike gaat van start met het rugnummer 87. Zijn ploegmaats zijn: Edward Theuns (81), Søren Kragh Andersen (82), Nikias Arndt (83), Phil Bauhaus (84), Roy Curvers (85) en Lennard Hofstede (86). De volledige startlijst staat zoals gebruikelijk op de website van ProCyclingStats.

De overwinning van Lampaert staat de meeste volgers nog wel bij. Ook de twee zeges van Terpstra en de overwinning van Gatto en Wallays waren spraakmakend. We verwachten in regenachtige omstandigheden een fel gevecht op de Vlaamse heuvels. Het slechte weer zal volgens Mike voor een spectaculaire koers gaan zorgen. Mike zal zijn kopman Søren Kragh Andersen bij staan. Vooral de afdaling van de Stationsberg voor het opdraaien van de Taaienberg wordt cruciaal. De televisiebeelden beginnen om 14.30 uur op Sporza TV. Kijken dus!

Parcours
De eerste tachtig kilometer van het 180,1 kilometer lange parcours kent vrijwel geen hindernissen. Vanuit startplaats Roeselare wordt koers gezet in westelijke richting om voor een eerste maal finishplaats Waregem te passeren. Na 82,6 kilometer is de Kluisberg (1,8 km aan 6,3%) het eerste obstakel voor het peloton om te overwinnen. De volgende kuitenbijter volgt dan al een kleine zes kilometer later: de Knokteberg, ook wel bekend als de Côte de Trieu (1,1 km aan 8%). Hierna volgt nogmaals dezelfde Kluisberg, gevolgd door opnieuw de Knokteberg. Als de renners de koers hard willen maken, zal de finale hier al beginnen.

Na de tweede maal Knokteberg volgen de hellingen elkaar snel op. Het drieluik Kortekeer, Steenbeekdries en Taaienberg is dan als eerste aan de beurt. Met de Steenbeekdries moet ook direct de bekende kasseienstrook Mariaborrestraat afgelegd worden. Deze strook is 2,4 kilometer lang en bevat dus de beklimming van de Steenbeekdries (820 meter aan 7,6%). Met nog ruim veertig kilometer te gaan staat de Kruisberg op het peloton te wachten, welke in rap tempo wordt opgevolgd door een derde, en laatste, maal Knokteberg. In de laatste dertig kilometer staan nog vijf serieuze hindernissen op het programma. De Nokereberg is op een kleine tien kilometer van de meet de laatste heuvel. De laatste hindernis is de 800 meter lange kasseistrook van de Herlegemstraat in Kruishoutem. 

Nieuwsbrief suppportersclub
In de laatste nieuwsbrief van de supportersclub keken we samen met Mike terug naar de wedstrijden in Tour Down Under, de Abu Dhabi Tour en Parijs-Nice.
Hieronder leest u de vragen en de antwoorden van Mike.

Hoe kijk je terug op de eerste 2,5 maand van het seizoen?

Mike: "Met wat ups en downs eigenlijk. Ik voelde al direct dat de basis goed was. Maar ik ging onderuit in Cadel Evans Road Race, waardoor het afwachten was of de opbouw onverstoord bleef. In Abu Dhabi Tour ging het ook weer goed, dus dat viel allemaal mee. In de lead-outs voelde ik al wel dat ik nog wat power over had. In Parijs-Nice kreeg ik daarvan de bevestiging in de vorm van al die toptienplekken."
Heeft Tour Down Under gezorgd voor een andere voorbereiding dan bijvoorbeeld drie trainingskampen in Spanje?
Mike: "Ja, ik moest al meer trainen vooraf, omdat je op het gebied van omvang in januari toch inlevert. De ritten in Australië zijn vrij kort en voor en na de koers train je natuurlijk ook al aangepast. Aan de andere kant is de intensiteit wel weer hoger en dat hoeft weer geen nadeel te zijn."

Je hebt in Parijs-Nice een behoorlijke stap gezet, gezien je resultaten! In hoeverre had je dat verwacht? 

Mike: "Niet verwacht uiteraard, mede omdat het op dit moment ook niet van mij verwacht werd en ik hier de kansen niet toe krijg. Ik wist natuurlijk wel dat ik redelijk goed kan aankomen. Nu pakte dat een paar keer achter elkaar goed uit."

Welk gevoel overheerst er na Parijs-Nice? Je moest jammer genoeg opgeven.

Mike: "Het opgeven was natuurlijk wel spijtig. Ik hou daar nooit zo van maar ik voelde me al echt minder worden. Achteraf denk ik dat het de goede keus was. Ik ben natuurlijk vooral met de komende weken bezig, die zijn nog belangrijker dan het wel of niet uitrijden van Parijs-Nice." 

Welk resultaat in welke etappe van Parijs-Nice gaf je de meeste voldoening? 

Mike: "De vijfde plek in de derde etappe. Ik reed heel goed omhoog en voelde daarna dat ik nog veel 'power' had voor de sprint. Ik hield een mooi rijtje sprinters achter me, ook al was het niet voor de overwinning. Dat was toch wel een mooie opsteker." 

Kun je nog verbeteren of hoe zie je de komende 4,5 week - dus tot en met Parijs-Roubaix? Kun je iets vertellen over je rol in de Vlaamse klassiekers. Verschilt deze rol van wedstrijd tot wedstrijd of  is deze steeds hetzelfde? 

Mike: "De komende weken zijn natuurlijk  belangrijk. Het zijn de koersen, waar ik mijn kwaliteiten het beste kan laten zien. Ook de manier van koersen in het Vlaamse land past goed bij mij. Ik probeer dus gewoon zo goed mogelijk te zijn vanaf de E3 Prijs en dan gewoon van koers tot koers te zien. We hebben eigenlijk drie kopmannen (Michael Matthews, Søren Kragh Andersen en Edward Theuns) die afwisselend meerijden in die koersen. Verder willen we wat offensiever koersen en dus is het mijn taak om de koers al wat eerder open te breken of mee te schuiven in de groepjes. Na de eerste koersen is het ook duidelijk welk niveau iedereen haalt. Misschien dat na een aantal koersen het plan een beetje wijzigt, maar dat is niet zeker. Ik ga overigens niet meer naar België om speciaal te verkennen of te trainen of iets dergelijks. Alle parcoursen ken ik wel en verschillende verkennen we toch in de dagen voorafgaand."

Welke dag moeten we zeker voor de tv zitten om jou beste koers te zien? Je mag er maar eentje noemen. 

Mike: "In principe vind ik alle koersen gelijk en probeer ik alle koersen zo goed mogelijk te doen. Uiteraard zijn Parijs-Roubaix en de Ronde van Vlaanderen de lastigste qua parcours en deelnemersveld. Dus laten we dan vooral richten op de andere koersen. Vorig jaar was ik goed in Dwars door Vlaanderen, misschien die dan …"