Kittel wint weer, Mike (76e) blijft overeind bij massale valpartij

Meer nog dan de vroege vluchters bepaalden de beelden van de afscheid nemende Tom Boonen het beeld van 105e Scheldeprijs. Bijna 180 km reed ging een kopgroep van zeven, met onder hen de Roompot-troef Pim Ligthart, met een ruime voorspriong op het peloton richting Schoten.

Uiteindelijk draaide het uit op de tradionele massasprint waarin de Duitser Kittel zich superieur toonde voor Viviani en Bouhanni. Ramon Sinkeldam (Sunweb) was met zijn 9e plaats de snelste Nederlander.

Supporters
Als enige Sunweb-renner droeg Mike vandaag beenstukken. Dat was handig voor de tv-kijkers, maar ook voor de aanwezige Ysselsteynse en Venrayse supporters, die Mike niet alleen bij de start spraken, maar hem door  slim afsteken liefst negenmaal zagen passeren. Ook bij de finish wachtten ze hem op. Hieronder zien we hoe Mike vamorgen bij de start werd voorgesteld aan het publiek in Mol (Foto: Thei van Els).

Treintjes en valpartijen
Op 40 km van de meet kwamen de treintjes van de ploegen al in actie. In de Sunweb-trein gaf Mike volop gas. Helaas was Bauhaus toen al uitgeschakeld door een valpartij. Met nog 4 km te gaan reed de attent koersende Mike vooraan rechts in het peloton, toen er links een massale 'tuimelperte' was, met o.a. Greipel, Groenewegen en ... Max Walscheid de Sunweb-sprinter van dienst. Het gevolg ervan was dat slechts een uitgedund peloton kon strijden om de zege. Bijna twee minuten na Kittel reed een gelukkig ongehavende Mike in een grote groep als 76e  over de eindstreep.

Fotograaf Thei van Els bij de Scheldeprijs: Ramon Sinkeldam, Mike en Tom Boonen

 

Hoe een mooie trein ontspoorde
Al snel na de koers doet Mike zijn verhaal, voordat hij in de ploegauto de file induikt:"Ik voelde me best goed vandaag. We waren erg attent vandaag. Vooral op de plaatselijke rondes waar het toch redelijk hectisch was. Richting laatste kilometers hebben we ervoor gezorgd dat we van voren zaten. Ik kwam wat verder naar voren in de trein, dan gebruikelijk, maar dat was op zich goed ... totdat Max Walscheid een achterwiel raakte en als eerste onderuit ging. Toen moest Ramon Sinkeldam sprinten, maar die had ook al redelijk wat gedaan. Toch reed hij nog top 10. Ik zag de val ver voor me en kon er langsaf sturen."

 

 

Back to Top